top of page
  • תמונת הסופר/תEdan Gabay

באגסו קייק – Bhagsu Cake

באזור דרמסאללה בצפון הודו, כשני קילומטרים ממקלוד-גאנג', שוכן כפר קטן בשם באגסו.

באגסו היא עיירה קטנטנה שיש בה רחוב עם שוק מקסים וכמה חנויות, כיסוני Momo טעימים ומפלים יפים. אני יכולה לדבר שעות על צפון הודו (וכמובן שגם על הודו בכללי), כמה שהיא יפה ורגועה, ובאגסו אינה יוצאת מן הכלל. בראייתי, החוויה בבאגסו היא יחסית אותנטית ביחס לכפרים אחרים באזור, לדוגמת דרמקוט (ששבתה את ליבי, ועם זאת מוצפת בישראלים). פגשנו שם עשרות תיירים הודים שהגיעו לבקר במפלים, ויש שם לא מעט נזירים טיבטיים (כנראה הגיעו מאזור מקלוד-ג'אנג').

אני לא יודעת להסביר מה בצפון הודו עשה אותי כל-כך מאושרת, אבל אני יודעת בוודאות שאני מתכננת לחזור בקרוב. אפילו כלבי הרחוב בצפון הודו נראים רגועים ושלווים.

בקיצור, באגסו, צפי לחזרתי.

מפלי באגסו


מפלי באגסו


בבאגסו וגם בכפרים השוכנים באזור, אפשר לקנות חתיכות של עוגה נמוכה ודחוסה בשם Bhagsu Cake. בסופו של דבר, מדובר בבצק Shortbread ומעליו שכבת קרמל ושכבת שוקולד. לא ברור מהיכן השם באגסו קייק הגיע, כי נדמה שבעצם מדובר בגרסה זהה של עוגה אוסטרלית בשם Millionaire's Shortbread. אין לי מושג כיצד נדדה העוגה מאוסטרליה להודו, או מי החליט לקרוא לה באגסו קייק. אני רק יודעת שהיא טעימה, מנחמת וממכרת.

באגסו קייק בבאגסו


חזרתי מהודו עם רשימה ארוכה של מאכלים שאני צריכה לבשל ולאפות, ובאגסו קייק הייתה בראש הרשימה. היא יחסית קלה להכנה וטעימה בטירוף ליד כוס צ'אי.

בגסו קייק, הפעם בתל אביב


אני בטוחה שהבאגסו קייק תוכל לנחם אתכם על העובדה שאתם בארץ במקום בדרמסאללה, לפחות לזמן הקרוב 🙂

באגסו קייק


 

באגסו קייק – Bhagsu Cake

תבנית מרובעת 20*20 ס"מ

חומרים – לבצק:

  • 300 גרם קמח

  • 100 גרם אבקת סוכר

  • חצי שקית אבקת אפייה

  • קורט מלח

  • 300 גרם חמאה או חמאה טבעונית, קרה וחתוכה לקוביות קטנות (אפשר להשתמש במתכון זה להכנת חמאה טבעונית ביתית, או לרכוש מוכנה)

  • 3 כפות מים קרים (מאוד קרים – מי קרח)

  • 1/2 כפית תמצית וניל איכותית

לקרמל:

  • 1 כוס סוכר לבן

  • 2 כפות חמאה או שמן

  • 1/2 כוס שמנת מתוקה/צמחית/ קרם קוקוס 22% שומן לפחות (חשוב להשתמש באחוז שומן גבוה)

  • 1/2 כפית מלח (כן, מלח! זה חשוב וטעים מאוד)

לשוקולד:

200 גרם שוקולד מריר 60%

כף שמן

הכנה–

  1. מכינים את הבצק: מערבבים בקערה את הקמח, את אבקת הסוכר, את אבקת האפייה ואת המלח; בעזרת מטרפה ידנית. מוספים את קוביות החמאה הקרה לקערה ומשפשפים אותה עם תערובת הקמח בין האצבעות, עד שמתקבלים פירורים דקים. מוספים את המים הקרים ואת הוניל ולשים מעט רק עד שהבצק מתאחד. מעבירים את הבצק לניילון נצמד ומעבירים למקרר.

  2. מכינים את הקרמל: שמים במחבת את הסוכר והשמן ומערבבים. שמים את המחבת על אש בינונית ומערבבים- הסוכר יתחיל בתהליך ההתכה, ערבבו בלי הפסקה עד שנוצר קרמל אחיד וללא גושי סוכר (כשהכנתי את הקרמל הייתי בטוחה שגושי הסוכר שנוצרו בהתחלה לא יעלמו, אבל זה הסתדר מצוין בסוף! היעזרו בסבלנות). כשהקרמל אחיד, שופכים למחבת את השמנת/קרם קוקוס – התערובת תבעבע המון. ערבבו בלי הפסקה עד שנוצר קרמל חלק ואחיד. הוסיפו את המלח וערבבו. העבירו את הקרמל המוכן לקערה קרה והניחו על השיש להצטננות. בינתייים, מחממים תנור מראש ל-180 מעלות.

  3. אופים את הבצק: מוציאים את הבצק מהמקרר ומשטחים בתבנית מרובעת 20*20 ס"מ. אופים בתנור שחומם מראש ל-180 מעלות, כ15-20 דקות – עד שהבצק מתחיל להשחים מלמעלה. מניחים לעוגה להצטנן מעט.

  4. שלב ראשון בהרכבה: מורחים את הקרמל מעל העוגה בשכבה אחידה ומניחים אותה במקרר לכחצי שעה (ולא יותר), עד שהקרמל מתייצב מעט.

  5. מכינים את שכבת השוקולד: ממיסים את השוקולד עם השמן במיקרוגל, בפולסים של 30 שניות כל פעם – מחממים ל-30 שניות, מוציאים ומערבבים, מחזירים לחמם לעוד 30 שניות ומערבבים שוב – כך עד שהתערובת חלקה.

  6. שלב שני בהרכבה: מוזגים את השוקולד המומס מעל שכבת הקרמל. מעבירים את העוגה למקרר לשעה-שעתיים, רק עד שהשוקולד מתקשה. לאחר מכן, מוציאים את העוגה ומשאירים אותה על השיש (אלא אם כן חם בחוץ, ואז אולי כדאי לשמור בקירור).

בתאבון!

bottom of page