top of page
  • תמונת הסופר/תEdan Gabay

המדריך המלא להכנת עוגת שכבות מושלמת!

עודכן: 24 במרץ 2020

עוגת שכבות גבהה וחגיגית היא הדרך הכי כייפית לחגוג כל אירוע מיוחד. כיף במיוחד להכין אותה בבית- השקעה מכל הלב עבור אדם אהוב (ושלא נדבר על החיסכון הכספי הרציני לעומת קנייה בחנות!). העבודה אומנם דורשת השקעה רבה, אבל אתם בהחלט יכולים לעשות את זה בבית בצורה הכי מקצועית שיש.


עוגת שכבות גבהה וחגיגית- אפשר להכין גם בבית!


אז איך מגיעים לתוצאה כזאת בבית? הכלל החשוב ביותר הוא: לא לחפף! בשביל שהעוגה תצא אסטית, חובה לבצע כל שלב ושלב, בלי לוותר על דבר, ולהשקיע בכל מה שעושים. בקיצור- זה לא פרוייקט לאצלנים 🙂

מוכנים?

שלב ראשון- אפיית עוגות:

כדי להכין עוגת שכבות, אני ממליצה להכין בין 2 ל-4 שכבות של עוגה. כל שכבה אופים בתבנית נפרדת- לא כדאי לאפות עוגה אחת גבהה ולחצות אותה לשכבות, זה לא יוצא מדוייק! רצוי לבחור עוגה יציבה אך אוורירית, וכמובן כזו שאינה מתפרקת בקלות. על מנת להבטיח יציאה מושלמת של העוגה מהתבנית, גזרו עיגול נייר אפייה בקוטר התבנית, שמנו את התבנית, הצמידו את עיגול נייר האפיה לתחתית ושמנו גם את הנייר מלמעלה. מנסיוני, הכי טוב לשמן עם חמאה או מחמאה. לאחר האפייה, חכו שהעוגה תצטנן כ-10-15 דקות, הוציאו אותה מהתבנית ותנו לה להצטנן לגמרי. כשהעוגה קרה, הניחו אותה על משטח שטוח כאשר החלק העליון שלה כלפי מעלה (כלומר לא הפוכה), ויישרו אותה עם סכין כדי שתהיה ישרה לחלוטין. שלב היישור הוא השלב הכי קריטי בעוגה- הקפידו לעשות זאת בצורה מדוייקת. לאחר חיתוך השכבות, עטפו אותן על מנת שהן לא יתייבשו.

מתכון מומלץ- 2 שכבות עוגת בטעם וניל (2 תבניות עגולות בקוטר 26-24 ס"מ)

חומרים-

  • 2 כוסות סוכר לבן

  • 4 כוסות קמח לבן

  • 2 שקיות אבקת אפייה (4.5 כפיות אבקת אפייה)

  • 1/2 כפית כחושה מלח

  • 1/2 כוס שמן קנולה

  • 1/2 כוס שמן זית

  • 2 כוסות חלב (כל סוגי החלב עובדים כאן- סויה, אורז, שקדים…)

  • 2 כפיות תמצית וניל

הכנה-

  1. משמנים את 2 התבניות ומרפדים בנייר אפייה- גזרו עיגול נייר אפייה בקוטר התבניות. שמנו את התבניות, הצמידו את עיגולי נייר האפיה לתחתיות ושמנו גם את הניירות מלמעלה. הכי טוב לשמן עם חמאה או מחמאה.

  2. חממו את התנור ל-170 מעלות.

  3. ערבבו במטרפה ידנית בקערה גדולה את הסוכר, הקמח, אבקת האפייה והמלח.

  4. הוסיפו בבת אחת את השמנים, החלב והוניל. ערבבו רק עד שמתקבלת תערובת חלקה.

  5. מחלקים את הבלילה באופן שווה בין 2 התבניות. אופים בשליש התחתון של התנור, כ-30-35 דקות או עד שקיסם הננעץ במרכז העוגה יוצא עם מעט פירורים לחים או יבש. היזהרו לא לייבש את העוגה!

  6. לאחר האפייה, חכו שהעוגה תצטנן כ-10-15 דקות, הוציאו אותה מהתבנית ותנו לה להצטנן לגמרי.

  7. כשהעוגה קרה, הניחו אותה על משטח שטוח כאשר החלק העליון שלה כלפי מעלה (כלומר לא הפוכה), ויישרו אותה עם סכין כדי שתהיה ישרה לחלוטין. לאחר מכן, עטפו את השכבות על מנת שלא יתייבשו.


IMG_4278

שלב שני- הכנת הציפוי:

מנסיוני, הציפוי היחיד שמניב תוצאה אסטית לעוגה כזאת הוא קרם חמאה, מכיוון שהוא גם נמרח בקלות והוא גם מספיק יציב בשביל להחזיק את השכבות. אם אתם רוצים להכין עוגה פרווה/טבעונית, אני ממליצה להשקיע ולהכין/ להשיג חמאה טבעונית כדי להכין קרם חמאה טעים (קרם מרגרינה זה פחות טעים, אבל גם אפשרי…).

מתכון לקרם חמאה פשוט-

חומרים-

  • 300 גרם חמאה (אפשר להשתמש בחמאה טבעונית) בטמפ' החדר

  • 600 גרם אבקת סוכר

  • 2-3 כפות שמנת מתוקה/צמחית

  • 2 כפיות תמצית וניל

הכנה-

  1. מקציפים במיקסר את החמאה הרכה ומוסיפים בהדרגה את אבקת הסוכר.

  2. לאחר הוספת כל אבקת הסוכר, מוסיפים את השמנת ואת הוניל ומקציפים על מהירות גבהה כדקה-שתיים, עד שהקרם רך ואוורירי (אין להקציף יותר מדי, כדי שהחמאה לא תתפרק!)

  3. שומרים את הקרם בטמפ' החדר עד לשימוש.


IMG_4282

שלב שלישי- הכנת המילוי:

הכי קל ומסודר לבחור במלית שהיא יציבה יחסית. ניתן להשתמש בשילוב של המליות, למשל- למרוח שכבה דקה של קרם וניל ושכבה דקה של גנאש שוקולד- יוצא מעולה 🙂 מליות מומלצות-

  • ריבה/ קונפיטורה סמיכה ואיכותית

  • גנאש שוקולד מריר- 300 גרם שוקולד מריר+ 300 גרם שמנת מתוקה/צמחית. ממיסים במיקרו ומערבבים כל חצי דקה עד שהגנאש חלק. מצננים במקרר לחלוטין לפני השימוש.

  • קרם וניל- מקציפים במיקסר 500 מ"ל שמנת מתוקה/צמחית עם חבילת אינסטנט פודינג וניל כ-2 דקות על מהירות גבהה.

שלב רביעי- הרכבה:

זהו שלב מכריע בהרכבת העוגה- לאחר שהעוגות פרוסות וישרות, המלית מוכנה וקרם החמאה מוכן- מתחילים בהרכבה.


IMG_4274
IMG_4275
IMG_4281
IMG_4283
IMG_4284

אין ספק שהחלק הכי חשוב בהרכבה הוא מעגל קרם החמאה שמסרטטים לפני הוספת המילוי. מזלפים מעגל קרם חמאה מעל העוגה, בסמוך לשוליים. הקרם הזה ימנע מהמלית להישפך החוצה, ושומר על עוגה אסטית ומסודרת.

לאחר מכן, מורחים בתוך מעגל קרם החמאה את המלית שהכנתם. מניחים מעל שכבת עוגה נוספת. במידה ויש בעוגה שלכם יותר מ-2 שכבות עוגה, חוזרים על הפעולה שוב 🙂

שלב חמישי- הציפוי:

שלב זה קובע כיצד העוגה תראה מבחוץ, אז אנא מכם- אל תתעצלו, הקפידו לצפות את העוגה בצורה מקצועית 🙂

בעיקרון, ההוראות פשוטות מאוד. חשוב לקחת את הזמן ולעשות זאת בצורה הכי טובה שאתם יכולים.

ראשית, מצפים את כל העוגה בשכבה דקיקה של קרם, כדי שתהיה אחידה ולא יראו "חריצים" בין שכבות העוגה. לשלב זה קוראים באנגלית "Crumb Coat"  מכיוון שהוא מונע מפירורי עוגה לחדור לקרם החיצוני שיקשט את העוגה. לאחר שלב זה, מצננים את העוגה לפחות 20 דקות.

לאחר הצינון, נוציא את העוגה מהמקרר ונתחיל בציפוי החיצוני של העוגה. נשתמש בפלטה ארוכה וישרה, שאורכה לפחות בגובה העוגה- כך נקבל דפנות חלקות ויפות.

מתחילים בציפוי בצדדי העוגה, ונצפה את הלמעלה בסוף. תוך כדי סיבוב העוגה עם יד אחת, נמרח קרם חמאה מסביב לעוגה בתנועות ארוכות וחלקות, כאשר הפלטה נוטה באלכסון של 45 מעלות לעוגה.

לאחר מכן, ניישר את הציפוי מסביב לעוגה- מנקים היטב את הפלטה ומחליקים את האיזור שאינו חלק. חשוב לנקות כל פעם את הפלטה על מנת שהציפוי יצא חלק לאחר התיקונים.

כשאתם מרוצים מהדפנות, נצפה את החלק העליון של העוגה. נניח על מרכז העוגה כמות מספיקה ונדיבה של ציפוי, ונמרח על כל החלק העליון של העוגה, תוך כדי שאנו מסובבים את העוגה. מסירים מהשוליים קרם מיותר, אם יש.

כעת, נתקן את הציפוי בעזרת פלטה נקייה, עד שנהיה מרוצים.

(אם עדיין לא ממש הבנתם כיצד מצפים את העוגה, אני ממליצה לצפות בווידיאו של מעצבי עוגה מקצוענים וכך לראות את טכניקת ציפוי העוגה.)

השלב האחרון- קישוט עוגת שכבות:

בעוגה הזו, אני בחרתי בקישוט מינימליסטי- כיתוב ומעט קישוט עם גנאש שוקולד. בנוסף, עיטרתי את העוגה במעט סוכריות צבעוניות. קשטו כיד הדמיון! אפשר לקשט עם קרם חמאה צבעוני, עם גנאש שוקולד, עם צורות מרציפן או בצק סוכר, סוכריות צבעוניות, שוקולדים, טראפלס, כדורי "קליק", עוגיות אוריאו, פירות יבשים ועוד! תהנו 🙂




מזל טוב, הצלחתם להכין עוגה מורכבת שדרשה המון השקעה!


בהצלחה!

bottom of page